Kulturkrock

Herregud säger jag bara...
vilken klass jag har hamnat i... haha
Vi har börjat med en ny kurs nu.
Den heter människan kulturellt och socialt.
Vi diskuterade kring kultur...
Vi kom in på äldreomsorg... svenskar brukar låta sina gamla föräldrar vara på äldreboende.
Och utlänningar brukar ta hand om sina äldre föräldrar hemma helt själva.
Då blev en utländsk killes kommentar såhär:
"Ni svenskar visa ingen kärlek till era föräldrar. Varför lämna föräldrarna på ett äldrehem? Min fru är hemma och tar hand om min mamma, det är kärlek!"
Vi var bara två svenskar i klassen itorsdags...
Men både hon o jag reagerade hårt på det!
"För det första! Varför kan inte du själv ta hand om din gamla mamma? Måste frugan ta hand om sin svärmor? Vad är det för kärlek du visar din fru då?! För det andra så kanske inte man kan ta hand om sin mamma hemma. Hon kanske är dement och är en fara både för henne själv och andra. Kanske tar en kniv och tror att det är kam? Hur ska man orka vaka över sin mamma dynget runt? Och har man råd att vara hemma och ta hand om sin mamma? Nej... troligen inte... Ofta måste man jobba för att få pengar och då lämnar man henne helt ensam... är det inte bättre att hon är på ett tryggt äldrehem?"

Svaret vart: " Det är kvinnans uppgift... min fru visar omtanke och kärlek! det gör inte ni svenskar, bara jobb och jobb!"

Ni kan tro att det vart nästan krig i klassen! Läraren fick stoppa oss, avsluta lektionen och skicka oss på lunch! =P
Kulturkrock helt klart!


Kommentarer
Postat av: Ronja

Ojoj, ja värsta kulturkrocken där :P

2008-11-16 @ 20:23:39
Postat av: Jennie

Gud jag bli arg!

Vi kvinnor är inte slavar det avskaffades för länge sen! För det andra när man gifter sig så är det i nöd och lust mot varandra!

det innefattar inte att ta om en senil /sjuk svärmor!



Argumentera vidare!!

Och se till att vinn den!!!



Kramar Tiger

2008-11-17 @ 21:41:39
URL: http://jennieolaban.blogspot.com
Postat av: Sabina

Hahahahaha... Jag hade skrattat om jag var med på den lektionen.

Bra diskussion ni hade

2008-11-17 @ 22:11:22
URL: http://sabinaaa.blogg.se/
Postat av: Sara

Ojdå.. skulle då inte gifta mig ever om det inräknades inom "ansvar".



Förstår båda delarna.. men här i Sverige har vi en annan kultur.. tack å lov!



Hur går det däruppe??

Sitter här och väntar på jobbmotivationen.. or something:S



Vad görs i helgen?

Ska iväg nu! STOR KRAM

2008-11-22 @ 11:02:45
URL: http://darlene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0